پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه فاروج

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِی لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ بیان مسائل مذهبی و درج خطبه های نماز جمعه وفعالیت های امام جمعه فاروج

خطبه های نماز جمعه شهرستان فاروج1392/7/12
ساعت ٥:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٧/۱٢  کلمات کلیدی:

نماز جمعه این هفته شهرستان فاروج به امامت امام جمعه شهرستان در مسجد جامع بر گزار  گردید


خطبه اول

 الحمدلله نحمده و نؤمن به و نستعینه و نستهدی و نستغفره و نتوکل علیه و نثنی علیه أحسن الثناء و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له و نشهد أن محمداً عبده و رسوله

دعوت به تقوی-قال الله تعالی: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَأْکُلُواْ الرِّبَا أَضْعَافًا مُّضَاعَفَةً وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ131وَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِی أُعِدَّتْ لِلْکَافِرِینَ اى کسانى که ایمان آورده‏اید ربا را [با سود] چندین برابر مخورید و از خداپروا کنید باشد که رستگار شوید// و از آتشى که براى کافران آماده شده است بترسید« آل عمران/130/131»

روش قرآن در مبارزه با انحرافات ریشه دار اجتماعى این است که تدریجا زمینه سازى مى کند، و افکار عموم را تدریجا به مفاسد آنها آشنا مى سازد، و آنگاه که آمادگى براى پذیرفتن تحریم نهائى حاصل شد قانون را به صورت صریح
اعلام مى کند (مخصوصا در مواردى که آلودگى به گناه زیاد و وسیع باشد.)

در زمان جاهلیت آلودگى شدیدى به رباخوارى داشت و مخصوصا محیط مکه محیط رباخواران بود، و سرچشمه بسیارى از بدبختیهاى اجتماعى آنها نیز همین کار زشت و ظالمانه بود، به همین دلیل قرآن براى ریشه کن ساختن رباخوارى حکم تحریم را در چهار مرحله بیان کرده است1-در آیه 39 سوره روم: که از ربا خواری به یک پند اخلاقی تعبیر شده است2- در سوره نساء آیه 161 ضمن انتقاد از عادات و رسوم غلط یهود به عادت زشت رباخوارى آنها اشاره کرده3- سوره بقره آیات 275 تا 279 هر گونه رباخوارى به شدت ممنوع اعلام شده و در حکم جنگ با خدا ذکر گردیده است.4- و بالاخره در آیه مورد بحث حکم تحریم ربا صریحا ذکر شده ، اما تنها به یک نوع از انواع ربا و نوع شدید و فاحش آن اشاره شده است

کمک به نیازمندان(به مناسبت جشن عاطفه ها)- امنیت از دیدگاه اسلام(به مناسبت هفته نیروی انتظامی)

در آیات قرآن مجید و روایات اسلامى دستور داده شده که به افراد نیازمند ومحروم کمک کنیم تا آنـجـا کـه دو قـسمت از مصارف هشتگانه زکات , فقرا و مستمندان معرفى شده اند

در احـادیثى که پیرامون مالیاتهاى اسلامى مانند زکات وارد شده است به این حقیقت تصریح شده که اگر جامعه اسلامى جامعه سالمى باشد , هیچ فقیر و نیازمندى در سراسر آن پیدا نمى شود و اگـر مـردم حـقوقى را که خداوند در اموال آنان براى این طبقه قرار داده است , بپردازند , اثر و نشانه اى از فقر در اجتماع باقى نمى ماند.
      امـام صادق علیه السلام مى فرماید: «لو ان الناس ادوا زکاه اموالهم ما بقى مسلم فقیرا محتاجا و لا سـتـغـنى بما فرض اللّه له و ان الناس ما افتقروا و لا احتاجوا و لا جاعوا و لا عروا الا بذنوب الاغنیا؛ هـرگـاه مردم زکات اموال خود را مى پرداختند هرگز مسلمان نیازمندى درجامعه اسلامى پیدا نـمـى شـد و در پـرتـو حقوقى که خداوند به نفع آنان در اموال ثروتمندان قرار داده است , بى نیاز مى شدند. اگـر در اجـتـمـاع مـا فـقیر و محتاجى ویا گرسنه و برهنه اى دیده مى شود , به دلیل خوددارى ثروتمندان از پرداخت فرایض مالى است».

لذا فرصتهائی مانند جشن عاطفه ها باید از طرف اغنیای جامعه در راستای کمک به نیازمندان جامعه پیرامونی خودشان مغتنم شمرده شود  وکمکهای خود را به نیازمندان واقعی جامعه اهداء نمایند

امنیت از دیدگاه اسلام

از آنجایی که امنیت یک نعمت بی بدیل بوده و در همه ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، قضائی و غیره از نیازهای اصلی فرد و جامعه بوده و ایجاد گسترش آن نیز وظیفه آحاد ملت، حکومت ها و دولتهاست فلذا هیچ مکتب یا نظام حقوقی نمی تواند خود را نسبت به موضوع امنیت بی تفاوت قلمداد نماید زیرا امنیت گذشته از اینکه فی نفسه یکی از ضروری ترین نیازهای بشر است بلکه عامل مهمی برای رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و اقتصادی است. 

پیامبر اعظم (ص) می فرمایند: وطنی که امنیت و شادی در آن نیست خیری در آن نیست. 
امیرالمؤمنین علی (ع) نیز در همین رابطه فرموده اند که: "لاخیرفی الوطن الامع الأمن و المسره"

از مفاد این دو حدیث چنین بر می آید که سرور و مسرت فرع بر امنیت بوده و شادی بدون امنیت بی معنی است. مضافاً اینکه از دیدگاه معصومین وطنی دارای ارزش و خیر است که دارای امنیت باشد و اصولاً کشور ناامن مورد توجه هیچ کس قرار نمی گیرد و رو به نابودی است. 
در روایات دیگر منسوب به پیامبر اعظم (ص) آمده است؛ نعمتان مکفورتان؛ الأمن و العافیه یعنی سپاس دو نعمت بجا آورده نشده و مورد ناسپاسی و ناشکری واقع شده اند، امنیت و عافیت. 

درآیه 8 سوره تکاثر خداوند می فرماید:ثمّ لتسئلنّ یومئذ عن النّعیم حضرت صادق (ع) در باره این آیه کریمه فرمودند:

"مقصود از نعمت‏ها که در قیامت از انسان درباره آن سؤال می‏شود، امنیّت و سلامتی و ولایت حضرت علی (ع) است


 خطبه دوم

الحمدلله الذی یؤمن الخائفین و ینجی الصالحین و یرفع المستضعفین و یضع المستکبرین و یهلک ملوکاً و یستخلف آخرین و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له و نشهد أن محمداً عبده و رسوله اللهم صل علی محمد عبدک و رسولک و خیرتک من خلقک و حافظ سرّک و مبلغ رسالاتک و صل علی امیرالمؤمنین

دعوت به تقوی-قال الله تعالی:لَکِنِ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ رَبَّهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا نُزُلًا مِّنْ عِندِ اللّهِ وَمَا عِندَ اللّهِ خَیْرٌ لِّلأَبْرَارِ ولى کسانى که پرواى پروردگارشان را پیشه ساخته‏اند باغهایى خواهند داشت که از زیر [درختان] آن نهرها روان است در آنجا جاودانه بمانند [این] پذیرایى از جانب خداست و آنچه نزد خداست براى نیکان بهتر است« آل عمران/198»

 

در این آیه پایان کار پرهیزکاران بیان مى گردد(نزل) در لغت به معناى چیزى است که براى پذیرایى میهمان آماده مى شود و بعضى گفته اند نخستین چیزى است که به وسیله آن از مهمان پذیرایى مى شود - همانند شربت یا میوه اى است که در آغاز ورود براى میهمان مى آورند.و اما پذیرایى مهمتر و عالیتر همان نعمتهاى روحانى و معنوى است که در پایان آیه به آن اشاره شده ، مى فرماید(آنچه در نزد خداست براى نیکان بهتر است) (و ما عند الله خیر للابرار(.

تبریک آغاز هفته نیروی انتظامی(حضرت امام خمینی(ره): نیروهاى انتظامى، براى رفاه مردم بوده و زینت حکومت و عزت دین محسوب مى‏شوند)-30ذیقعده   شهادت حضرت امام محمدتقى جوادالائمه(ع) (220 ه .ق)-1ذیحجه ازدواج فرخنده و مبارک حضرت على(ع) و حضرت فاطمه(س) (2 ه ق) روز ازدواج جوانان‏-تبریک17مهر روز جهانی پست

تشکر از موضع گیری های خردمندانه ریاست محترم جمهوری اسلامی در سفر به نیو یورک

سبک نشمردن دشمن با توجه به نوع نگاه درست و قاطع امام خمینى(ره) و خلف صالح او امام خامنه‏اى(مدظله‏العالى) به جریان استکبارى و صهیونیزم بین‏المللى که جز به منافع خویش و تهاجم به سرمایه‏هاى مادى و معنوى و انسانى و فرهنگى کشورها و ملتها و نیز گسترش سلطه ظالمانه نمى‏اندیشد، انتظار اینست که تا شفافیت در نشانه‏ها و علامتهایى مبنى بر سر عقل آمدن سران استکبارى به‏دست نیامده و در عرصه عمل، وعده‏هاى عوام‏فریبانه آنان، عملیاتى نگردیده است، هم‏چنان باید با دیده بى‏اعتمادى به اردوگاه غرب به‏ویژه شیطان بزرگ آمریکا و هم‏پیمانش نگاه کرد و البته در تعاملات بین‏المللى، راهبرد نرمش قهرمانانه و عزت‏مندانه هم‏چنان باید مد نظر باشد.

امام(ره) از آمریکا به شیطان بزرگ تعبیر کرد وای تعبیری قابل تامل است ورفتارهای شیطانی هفته اخیر سردمداران کاخ سفید مبین همین است که آمریکا هنوزهم شیطان بزرگ است  وما نمی توانیم به مذاکره حتی محدود با آمریکا نیز خوشبین باشیم

مقام معظم رهبری: مذاکره با آمریکاى سلطه‏گر بى‏منطقى که با اصل نظام اسلامى دشمن است،  برطرف‏کننده هیچ مشکلى نیست و توقعاتش را بیشتر مى‏کند

امروز  بحرانى اقتصادى گریبان دولتمردان آمریکایى را گرفته است به گونه ای که800 هزار نفر کارمند دولت فدرال در هفته گذشته از کار بی کار شده اند

سخنرانی سخیف  وبی ارزش نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل مایه سرافکندگی مجمع بزرگی مانند سازمان ملل است کسی که به هیچ یک از قوانین بین المللی پایبند نیست نباید فرصتی برای اظهار نظر داشته باشد

-تشکر از عملکرد نیروی انتظامی شهرستان فاروج وتوصیه این عزیزان به تقوی

 

-درپی صحبتهای هفته گذشته اصناف در جلسه ای قول دادند که با همکاری با شهرداری وبازرگانی در راستای احترام به حقوق شهروندان اقداماتی را داشته باشن که این حرکت قابل تقدیر است