پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه فاروج

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِی لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ بیان مسائل مذهبی و درج خطبه های نماز جمعه وفعالیت های امام جمعه فاروج

خطبه های نماز جمعه شهرستان فاروج1392/7/5
ساعت ٩:٢٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٧/٤  کلمات کلیدی:

نماز جمعه این هفته شهرستان فاروج به امامت امام جمعه شهرستان در مسجد جامع بر گزار  گردید  ضمنا سرهنگ امیری فرمانده سژاه شهرستان به مناسبت هفته دفاع مقدس سخنرانی نمودند.


خطبه اول

   الحمدلله رب العالمین اللهم داحی المدحوات وداعم المسموکات وجابل القلوب علی فطرتها شقیها وسعیدها اللهم اجعل شرائف صلواتک ونوامی برکاتک علی محمد عبدک ورسولک الخاتم لما سبق

دعوت به تقوی-قال الله تعالی: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ اى کسانى که ایمان آورده‏اید از خدا آن گونه که حق پرواکردن از اوست پروا کنید و زینهار جز مسلمان نمیرید« آل عمران/102»

در این آیه نخست دعوت به تقوى شده است تا مقدمه اى براى دعوت به سوى اتحاد باشد، در حقیقت دعوت به اتحاد بدون استمداد از یک ریشه اخلاقى و عقیده اى بى اثر و یا بسیار کم اثر است ، به همین دلیل در این آیه کوشش شده است تا عوامل ایجاد کننده اختلاف و پراکندگى در پرتو ایمان و تقوى تضعیف گردند

در اینکه منظور از (حق تقوى ) چیست ؟ در میان مفسران سخن بسیار است اما شک نیست که حق تقوى آخرین و عالیترین درجه پرهیزگارى است ، که پرهیز از هرگونه گناه و عصیان و تعدى و انحراف از حق را شامل مى گردد

) از امام صادق (علیه السلام ) نقل شده که در تفسیرحق تقوى  فرمودند: ان یطاع فلا یعصى و یذکر فلا ینسى و یشکر فلا یکفر یعنى ؛حق تقوى  و پرهیزگارى این است که پیوسته اطاعت فرمان او کنى ، و هیچگاه معصیت ننمایى ، همواره به یاد او باشى ، و او را فراموش نکنى ، و در برابر نعمتهاى او شکرگزار باشى و کفران نعمت او ننمایى.

دفاع در آیات وروایات( به مناسبت هفته دفاع مقدس)

دین اسلام ، دین صلح و آرامش است و دعوت کننده به آن نیز هست . از نظر قرآن و منابع دینی ، جنگ و جهاد برای جلوگیری از آلودگی و فساد زمین ،محفوظ ماندن پرستش گاه ها ، جلوگیری از ستمگری و دفاع از مظلومان و به تعبیری برای مقابله با هر آنچه مانع کمال ، رستگاری و سعادت انسان است ، مجاز شمرده شده است ، نه برای استثمار اقتصادی یا برتری طلبی سیاسی یا توسعه طلبی اجتماعی و جغرافیایی و مسائلی که در طول تاریخ حیات پر رنج انسان ، امنیت و آرامش را از آنان سلب کرده و بیش ترین زیان و خسارت را بر آنها تحمیل نموده است .

قال الله تعالی:و لَولا دَفعُ اللَّهِ النّاسَ بَعضَهُم بِبَعضٍ لََهُدِّمَت صَوامِعُ و بِیَعٌ و صَلَواتٌ و مَساجِدُ یُذکَرُ فیهَا اسمُ اللَّهِ کَثیراًاگر خدا بعضی از مردم را با بعض دیگر دفع نمی کرد ، صومعه‏ها و کلیساها و کنیسه‏ها و مساجدی که نام خدا در آنها بسیار برده می‏شود ، سخت ویران می‏شد.«حجّ ، آیه ۴۰ »

سیره عملی پیامبر (ص) نیز در تمامی درگیری ها با مشرکان ، کفار و یهودیان ، بر ترک تجاوز و ستم استوار بود و اساسا فلسفه جهاد در راه اسلام ، برقراری عدالت ، تامین مصالح واقعی و آزادی های مردم بر اساس ارزش های انسانی و دینی بوده است.

آنچه حضرت محمد (ص) را حتی در جنگ هایش جاودانه ساخته است ، محوریت اعتلای کلمه حق و ستم ستیزی های اوست .

قال الله تعالی: کتب علیکم القتال و هو کره لکم و عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لکم و الله یعلم و انتم لا یعلمون (بقره216)جهاد بر شما مقرر گردید و حال آن که بر شما ناگوار و مکروه است ، لکن چه بسیار میشود که چیزی را مکروه شمارید ولی به حقیقت خیر و صلاح شما در آن بوده و چه بسیار شود چیزی را دوست دارید و در واقع شر و فساد شما در آن است و خدا داناست و شما نادانید.

قال رسول الله (ص) : للجنه باب یقال له باب المجاهدین یمضون الیه فاذا هو مفتوح لهم و هم متقلدون بسیوفهم و الجمع فی الموقف و الملائکه ترحب بهم . قال : فمن ترک الجهاد البسه الله ذلا و فقرا فی معیشته و محقافی دینه ان الله اغنی (اعز) امتی بسنابک خیلها و مراکز رماحها.  

برای بهشت دری است که به آن باب مجاهدان گفته میشود و آن در برای جهاد کنندگان باز است و آنان در حالی که شمشیرهای خود را به دست گرفته اند از آن عبور می کنند. در حالی که مردم در جایگاه حساب ایستاده اند و فرشتگان ورود آنها را تبریک می گویند.- آنگاه فرمود : پس هر که جهاد را واگذارد ، خداوند لباس زبونی و ذلت بر تن او کرده و تنگ دستی در زندگی و هلاکت در دین را نصیب وی گرداند. همانا خداوند بی نیازی و سر افرازی امت مرا به سم اسب ها و دسته های نیزه هایشان قرار داده است.

 خطبه دوم

 الحمدلله الذی یعلم عجیج الوحوش فی الفلوات،ومعاصی العباد فی الخلوات ، واختلاف النینان فی البحار الغامرات، وتلاطم الماءبالریاح العاصفات ،واشهدان محمدا نجیب الله ،وسفیر وحیه ورسول رحمته

دعــوت به تـقوی-قال الله تعالی: وَلَقَدْ نَصَرَکُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ وَأَنتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ و یقینا خدا شما را در [جنگ] بدر با آنکه ناتوان بودید یارى کرد پس از خدا پروا کنید باشد که سپاسگزارى نمایید« آل عمران/123»

 

این آیات در حقیقت براى تقویت روحیه ، شکستخورده مسلمانان در جنگ احد نازل گردید، و نخست در آن اشاره به پیروزى چشمگیر مسلمانان در میدان بدر شده تا با یادآورى آن خاطره ، به آینده خویش دلگرم شوند که در نتیجه وقتی مسلمانان متوجه باز گشست مجدد کفار بعد از جنگ احد به مدینه شدند وبا فرمان عمومی پیامبر(ص) حتی افراد مجروح نیز  محیای مقابله بادشمن شدند،این خبر بگوش سران قریش رسید و از این روحیه عجیب مسلمانان سخت بوحشت افتادند! آنها فکر مى کردند شاید جمعیت تازه نفسى از مدینه به مسلمانان پیوسته اند، و ممکن است برخورد جدید نتیجه نهائى جنگ را بزیان آنها تغییر دهد، لذا فکر کردند براى حفظ پیروزى خود بهتر این است که به مکه باز گردند همین کار انجام شد و بسرعت راه مکه را پیش گرفتند (حال که چنین است ، از خدا بپرهیزید، و از تکرار مخالفت فرمان پیشواى خود، یعنى پیامبر اجتناب کنید تا شکر نعمتهاى گوناگون او را بجاى آورده باشید.)

گرامیداشت هفته دفاع مقدس-گرامیداشت سالگرد شهادت حجت‏الاسلام والمسلمین سیدعبدالکریم هاشمى‏نژاد توسط منافقین در شهر مشهد (1360 ه.ش)و شهادت سرداران رشید اسلام؛ شهیدان فلاحى، فکورى، نامجو، کلاهدوز و جهان‏آرا در سانحه سقوط هواپیماى ارتش (1360 ه.ش)-23 ذی قعده روز زیارتی مخصوص اما م رضا(ع)

9مهر روز همبستگى و همدردى با کودکان و نوجوانان فلسطینى- همه ملتهای مسلمان وظیفه دارند در راستای نجات مردم مظلوم و محروم فلسطین تلاش نمایند. ما وظیفه داریم پشتیبان مظلومین و دشمن ظالمین باشیم. همین وظیفه است که امیرالمؤمنین(ع) در وصیت معروف، به دو فرزند بزرگوارش تذکر مى‏دهد و مى‏فرماید: «وَ کُونا لِلظّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً»؛ دشمن ستمگر و یاور و پشتیبان ستمدیده باشید.(

محکومیت جنایات اخیر صهیونیستها در الخلیل به بهانه کشته شدن یک صهیونیست ودستگیری هزاران نفر وبه شهادت رساندن جمعی از فلسطینیان

شرکت دکتر روحانى در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومى سازمان ملل

مقام معظم رهبری: عرصه سیاست خارجى، میدان نرمشهاى قهرمانانه است‏ اما نرمشى که در برابر دشمن، تیز باشد

  مثلث الزامى براى چارچوب ارتباطات بین‏المللى‏ الف. عزت ب. حکمت‏ ج. مصلحت

مى‏توان با حفظ همین ارزشها، با پاى‏فشارى بر همین ارزشها، در عرصه دیپلماسى وارد شد، فعال شد، تلاش کرد، منطق را حاکم کرد و طرفها را رفته رفته و به‏تدریج به مواضع خود نزدیک کرد

 چکیده سخنان رئیس جمهور در سازمان ملل معرفى ایران به جهان به‏عنوان ملتى با فرهنگ و صلح‏دوست/// مخالفت ملت ایران با افراط و خشونت به‏خصوص در شرایط فعلى که منطقه و جهان و مردم آن از خشونت رنج مى‏برند،/// ملت ایران خود قربانى سلاح‏هاى کشتارجمعى است و به‏دنبال دستیابى به این سلاح‏ها نیست./// ملت بزرگ ایران به ناروا تحت فشار اقتصادى و سیاسى قرار گرفته است. قطعاً مسیر تحریم، غیرقانونى است و تحریم‏کنندگان به اهداف خود نخواهند رسید.

انزوای سردمداران کاخ سفید ///به چالش کشیده شدن جنگ افروزان کاخ سفید وشکسته شدن هیمنه مستکبر دوران یعنی آمریکا

- تشکر از برنامه های انجام شده در شهرستان در هفته دفاع مقدس(فرمانداری وبخشداریها-سپاه- بسیج- نیروی انتظامی- ارتش- جهاد – همه ادارات –ستاد هفته دفاع مقدس)///آنچه هم‏اکنون نظام جمهورى اسلامى از امنیت و آسایش و پیشرفت و اقتدار ملى دارد، مدیون خون بیش از دویست‏هزار شهید و فداکارى بیش از سیصدهزار جانباز و رنج و اسارت بیش از چهل‏هزار آزاده سرافراز کشور عزیزمان ایران است.

توصیه به کسبه شهرستان در مورد رعایت حقوق شهروندان از جمله عبور ومرور و وحق شهروندی. نیز رعایت حرمت زائران حضرت علی ابن موس الرضا(ع) واعتقاد داشتن به رزاق بودن خداوند متعال