پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه فاروج

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِی لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ بیان مسائل مذهبی و درج خطبه های نماز جمعه وفعالیت های امام جمعه فاروج

خطبه های نماز جمعه شهرستان فاروج1392/6/29
ساعت ٥:۱٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢٩  کلمات کلیدی:

نماز جمعه این هفته شهرستان فاروج به امامت امام جمعه شهرستان در مسجد جامع بر گزار د گردید

امام جمعه فاروج گفت: شهرستان فاروج نیازمند فضای مشارکت شهروندان برای شکوفایی و رسیدن به توسعه و پیشرفت است .حجت الاسلام «عباسعلی قلی زاده» افزود: مردم و به ویژه سرمایه داران شهرستان نسبت به بهره مندی فاروج از امکانات بی تفاوت نباشند و کار باید از خودم مردم آغاز شود.وی با بیان این که بستر برای سرمایه گذاری در شهرستان آماده است، اضافه کرد: همت و مطالبه گری مردم به آبادانی و جذب امکانات برای شهرستان کمک مؤثری می کند.وی با گرامی داشت هفته دفاع مقدس افزود: ملت ایران در جنگ ۸ ساله نه در مقابل یک کشور، بلکه در مقابل ۳۶ کشور جهان که نیروی جنگنده و تسلیحات به عراق داده بودند، ایستادگی کرد.وی با بیان این که این جنگ عظمت اسلام را در دنیا منتشر کرد، ادامه داد: ایستادگی مردم، آبروى انقلاب اسلامى را حفظ و آن را به جهان صادر کرد .وی شکستن ابهت ۲ ابرقدرت شرق و غرب، اثبات قدرت اسلام در بسیج و سلحشورى ملت و اثبات «اگر بخواهیم، مى‌توانیم» را از ثمرات دفاع مقدس برای نظام برشمرد .


خطبه اول

الحمد لله رب العالمین والصلوه والسلام علی عبد ِ الله ورسولِهِ وحبیبهِ وصفیهِ وحافظِ سرهِ ومبلغِ رسالاته سید نا ونبینا ابی القاسم محمد وصلی الله علیه وعلی اهل بیته الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین ولعنه الله علی اعدائهم من الان الی قیامِ یوم الدین

دعوت به تقوی- قال الله تعالی: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ دِینَکُمْ هُزُوًا وَلَعِبًا مِّنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ وَالْکُفَّارَ أَوْلِیَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ اى کسانى که ایمان آورده‏اید کسانى را که دین شما را به ریشخند و بازى گرفته‏اند [چه] از کسانى که پیش از شما به آنان کتاب داده شده و [چه از] کافران دوستان [خود] مگیرید و اگر ایمان دارید از خدا پروا دارید« مائده/57»

در تفسیر مجمع البیان و ابوالفتوح رازى و فخر رازى نقل شده که دو نفر از مشرکان به نام رفاعه و سوید، اظهار اسلام کردند و سپس ‍ جزء دار و دسته منافقان شدند، بعضى از مسلمانان با این دو نفر رفت و آمد داشتند و اظهار دوستى مى کردند، آیات فوق نازل شد و به آنها اخطار کرد که از این عمل بپرهیزید

و در پایان آیه با جمله و اتقوا الله ان کنتم مؤ منین ، موضوع را تاکید کرده که طرح دوستى با آنان با تقوا و ایمان سازگار نیست .

حسن خلق(آخرین جلسه)سوء خلق- نقطه مقابل حسن خلق، سوء خلق است که مى توان آن را به بد زبانى و خشونت تفسیر کرد.افراد بد اخلاق و داراى سوء خلق، بلاى عظیمى براى خود و خانواده و جامعه اى که در آن زندگى مى کنند محسوب مى شوند.سوءخلق از مهمترین عوامل نفرت و انزجار و پراکندگى است و کسانى که به این درد بزرگ مبتلا هستند، غالباً در جامعه منزوى مى شوند، و مردم با آنها قطع رابطه مى کنند، و اگر به خاطر الزام هاى اجتماعى یا پست و مقامشان مجبور به مراوده با آنها باشند، در دل بر آنها نفرین مى فرستند، و تا بتوانند از آن ها مى گریزند.

به همین دلیل در روایات اسلامى شدیدترین تعبیرات درباره سوءخلق دیده مى شود، تعبیراتى بسیار تکان دهنده و گاه وحشت زا که ذیلا به چند مورد اشاره می نمائیم

1ـ در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم که فرمود: «اِیّاکُمْ وَ سُوءَ الْخُلْقِ فَاِنَّ سُوءَ الْخُلْقِ فِى النّارِ لا مُحالَةَ;» از سوء خلق بپرهیزید که این عمل سرانجام در آتش است» (و صاحب خود را نیز به آتش دوزخ گرفتار مى کند.

( بحارالانوار، جلد 68، صفحه 383.)

2- عن امیر المومنین(ع)قال: اشدُالمصائبِ سوءُالخلقِ سخت ترین مصیبتها کج خلقی است.( غررالحکم ج2ص392)

3- در حدیث دیگرى از  حضرت رسول(ص) مى خوانیم که: سوء خلق گناهى است که توبه ندارد. و فرمود: «اَبى اللّهُ لِصاحِبِ الخُلْقِ السَّیِّى بِالتَّوْبَةِ;» خداوند از پذیرش توبه افراد بد اخلاق ابا دارد» عرض کردند: یا رسول الله! چرا و چگونه؟ فرمود: «لاِ نَّهُ اِذا تابَ مِنْ ذَنْب وَقَعَ فى اَعْظَمَ مِنَ الذَّنْبِ الَّذِى تابَ مِنْهُ; زیرا هنگامى که از گناهى توبه کند در گناه بزرگترى واقع مى شود».( بحارالانوار، جلد 70، صفحه 299.)

ممکن است منظور از این سخن این باشد که افراد بد اخلاق، هنگامى که در موردى توبه مى کنند، در حالى که بد اخلاقى از وجود آنها ریشه کن نشده، عقده آن را در جاى دیگر و به صورت شدیدتر باز مى کنند، و به همین دلیل هرگز موفق به توبه کامل نمى شوند، مگر این که این رذیله اخلاقى را از وجود خود ریشه کن سازند.

4- عن الصادق(ع) سوءُ الخلقِ یُفسِدُ العَمَلَ کما یُفسِدُ الخَلَ العَسَلَ اخلاق بد، عمل را فاسد میکند، چنان که سرکه عسل را فاسد میکند(المحجه البییضاج5ص91)

 

حضرت علی(ع) مى فرماید: «اَلْمُؤْمِنُ لَیِّنُ الاْریکة، سَهْلُ الْخَلِیْقَةِ، اَلْکافِرُ شَرَسُ الْخَلِیْقَةِ سَیِّىُ الطَّرِیْقَةِ; »مؤمن نرم و انعطاف پذیر و خوش خلق است، و کافر بد اخلاق و بد روش است».(  شرح غرر، جلد 1، صفحه 364، حدیث 1381.)

خطبه دوم

الحمد لله الذی نوَّرَقلوبنا بشعاعِ انوار العلویَّه، وجعلنا من المتمسکین بولایه المرتضویه، الذی فرضَ مَوَدَّتِهِ علی العربیه والعجمیه،وصلی الله علی محمد وعلی اهل بیته سیما

دعوت به تقوی- قال الله تعالی: لَیْسَ عَلَى الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ جُنَاحٌ فِیمَا طَعِمُواْ إِذَا مَا اتَّقَواْ وَّآمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ ثُمَّ اتَّقَواْ وَّآمَنُواْ ثُمَّ اتَّقَواْ وَّأَحْسَنُواْ وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ  بر کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏اند گناهى در آنچه [قبلا] خورده‏اند نیست در صورتى که تقوا پیشه کنند و ایمان بیاورند و کارهاى شایسته کنند سپس تقوا پیشه کنند و ایمان بیاورند آنگاه تقوا پیشه کنند و احسان نمایند و خدا نیکوکاران را دوست مى‏دارد« مائده/9»

در این آیه در پاسخ کسانى که نسبت به وضع گذشتگان قبل از نزول تحریم شراب و قمار و یا نسبت به وضع کسانى که این حکم هنوز به گوش آنها نرسیده ، و در نقاط دور دست زندگى داشتند میباشد

درباره تکرار این سه جمله میان مفسران قدیم و جدید گفتگو بسیار است، منظور از تقوا که نخستین بار ذکر شده همان احساس مسئولیت درونى است که انسان را به سوى تحقیق و بررسى درباره دین و نگاه کردن در معجزه پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و جستجو درباره حق مى کند و نتیجه آن ایمان و عمل صالح است، و دومین بار که سخن از تقوا به میان آمده اشاره به تقوائى است که در درون جان انسان نفوذ مى کند و اثر آن عمیقتر مى گردد و نتیجه آن ایمان مستقر و ثابتى است که عمل صالح جزء آن است، و در مرحله سوم که گفتگو از تقوا مى کند منظور تقوائى است که به مرحله عالى خود رسیده بطورى که علاوه بر دعوت به انجام وظائف حتمى ، دعوت به احسان یعنى کارهاى نیک نیز مى کند حتى کارهائى که از واجبات نیست .

-31 شهریورآغاز جنگ تحمیلى با تهاجم نظامى رژیم بعث عراق به جمهورى اسلامى ایران (1359 ه.ش)(آغاز هفته دفاع مقدس‏)- آغاز سال تحصیلى و بازگشایى مدارس‏

-دیدار فرماندهان وپیشکسوتان سپاه  با مقام معظم ر هبری ایشان در این دیدار  فرمودند:«کارنامه درخشان سپاه نمایشگر تجربه یک ملت است» با این بیان بر عملکرد حماسى و جهادى فرزندان سپاهى ملت بزرگ ایران بار دیگر صحه گذارده و نسبت به آن اعلان رضایت فرمودند. در بخش دیگرى از کلام حکیمانه و امیدبخششان فرمودند: «سپاه یک موجود زنده است و باید بداند که از چه مى‏خواهد پاسدری کند

چرا که پاسدارى یک آرمان و یک راهبرد جامع و ارزشى است، نوعى نگرش، بینش و گرایش الهى و توحیدى و مکتبى و انقلابى است و لذا در حریم صیانت از دستاوردهاى انقلاب، از همه خوبیها، ارزشها و در نهایت عزت و شرف و استقلال و کیان اسلام و انقلاب با تمام قوا پاسدارى مى‏نماید.

سالروز تهاجم نظامى رژیم بعث عراق علیه جمهورى اسلامى ایران و آغاز هفته دفاع مقدس/// همراهى آمریکا با دیکتاتور عراق در جنگ تحمیلى هشت ساله‏///از 36 کشور ما اسیر داشتیم که نیروی جنگنده به عراق فرستاده بودند و دهها کشور هم تامین تسلیحاتی وتدارکاتی  وسیاسی میکردند///

نتایج جنگ در هفته دفاع مقدس 1. معرفى اسلام به دنیا و انتشار عظمت آن‏ 2. حفظ آبروى انقلاب اسلامى‏3. صادرکردن انقلاب به همه جهان‏4. شکستن ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب‏5. اثبات قدرت اسلام در بسیج و سلحشورى ملت‏ ‏6. اثباتِ «اگر بخواهیم، مى‏توانیم»

طرح روسیه وایران و تعویق طرح حمله به سوریه‏/// جنایات فزاینده تروریستها در سوریه و نگرانى و واکنش نهادهاى بین‏المللى/// توطئه‏هاى عربستان علیه لبنان و حزب الله

شهرستان فاروج نیاز مند فضای مشارکت شهر وندان برای شکوفائی خود است /// مردم وبه ویژه سرمایه داران شهرستان نسبت به بهره مندی شهرستان از امکانات بی تفاوت نباشند/// بستر برای سرمایه گذاری در شهرستان     آماده است