نماز جمعه این هفته شهرستان فاروج به امامت امام جمعه شهرستان در مسجد جامع بر گزار  گردید


خطبه اول

الحمد لله المعروف من غیر روءیه ،الخالق من غیر منصبه، خلق الخلائق بقدرته واستعبد الارباب بعزَّته وساد العُظَماءَ بجوده وهوالذی اَسکنَ الدنیا خَلقَهُ وبَعَثَ الی الجنِّ والانسِ رُسُلَهُ والصلوه والسلام علی سید المرسلین وخاتم النبیین وحجه رب العالمین محمد وآله الطیبین الطاهرین

دعوت به تقوی-قال الله تعالی»: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ قَاتِلُواْ الَّذِینَ یَلُونَکُم مِّنَ الْکُفَّارِ وَلْیَجِدُواْ فِیکُمْ غِلْظَةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ اى کسانى که ایمان آورده‏اید با کافرانى که مجاور شما هستند کارزار کنید و آنان باید در شما خشونت بیابند و بدانید که خدا باتقوی پیشگان است« توبه/123»

درست است که با تمام دشمنان باید مبارزه کرد، و تفاوتى در این وجود ندارد، ولى از نظر تاکتیک و روش مبارزه ، بدون شک باید نخست از دشمنان نزدیکتر شروع کرد، چرا که خطر دشمنان نزدیکتر بیشتر است همانگونه که به هنگام دعوت به سوى اسلام و هدایت مردم به آئین حق باید از نزدیکتر شروع کردپیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) دعوت خود را به فرمان خداوند از بستگانش ‍ شروع کرد و سپس مردم مکه را تبلیغ فرمود، بعد از آن به سراسر جزیره عرب ، مبلغ فرستاد و سپس نامه براى سلاطین جهان نوشت ، و بدون شک این روش به پیروزى نزدیکتر است .

و اما اینکه گفتیم پرداختن به دشمن نزدیکتر لازمتر است ، دلائلش واضح است زیرا. اولا خطر دشمن نزدیک از خطر دشمنان دور بیشتر مى باشد.ثانیا - آگاهى و اطلاعات ما نسبت به دشمنان نزدیکتر افزونتر است و این خود به پیروزى کمک مى کند.ثالثا پرداختن به دور و رها کردن نزدیک این خطر را نیز دارد که دشمنان نزدیک ممکن است از پشت سر حمله کنند و یا کانون اصلى اسلام را به هنگام خالى شدن مرکز درهم بکوبند.رابعاوسائل و هزینه مبارزه با نزدیک ، کمتر و ساده تر، و تسلط بر جبهه در آن آسانتر است به این جهات و جهات دیگر دفع اینگونه دشمنان ، لازمتر است . و در پایان آیه به مسلمانان با این عبارت نوید پیروزى مى دهد که بدانید که خدا با پرهیزکاران است .

جایگاه خانواده در اسلام« خانواده برتر در قرآن» (جلسه دوم)
 
قرآن کریم بهترین الگوها را براى شناسایى خانواده برتر به جهانیان معرفى کرده است . خاندان حضرت ابراهیم (ع ) از آن جمله است . در آیه اى از قرآن کریم مى خوانیم : اِنَّ اللهَ اصـطـَفـى ادَمَ وَ آلَ ابـراهـیـمَ و آلَ عـِمـرانَ عـَلَى العـالَمـیـن . « به یقین خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر مردم جهان برترى داده است »(آل عمران : 33)
همسران حضرت ابراهیم از هر جهت نمونه بودند که  ثمره زندگى حضرت ابراهیم (ع ) این میشودکه خداوند از یک فرزند او یعنی اسماعیل اینگونه تعبیر میکند«بِغلام حلیم{ پسرى بردبار } ودر مورد پسردیگر اواسحاق می فرماید« وَبَشَّرناهُ بِاِسحاقَ نَبیّا مِنَ الصّالحین و او را به اسحاق که پیامبرى از [جمله] شایستگان است مژده دادیم» (صافات : 100 و 101 و 112)

ابراهیم (ع ) پدر این چنین فرزندانى است و دو همسر او نیز مادران فرزندانى این گونه انـد. هـر کـدام از آن دو در پـرورش ‍ فـرزنـد چـه مـرارتهایى کشیدند و چه آثارى از خود بـرجـاى گذاشتند؛ حضرت ابراهیم (ع ) همسرش هاجر را به همراه فرزند خردسالش به سـرزمـیـنـى بـى آب و عـلف آورد: ((رَبَّنـا اِنـّى اَسکَنتُ مِنْ ذُرّیّتى بِوادٍ غَیرِ ذِى زَرعٍ عِندَ بـَیـتـِکَ الُمـحـَرِّمِ لِیُقِیمُوا الصَّلوةَ فَاجعَلْ اَفئِدَةً مِنَ النّاسِ تَهوِى اِلَیهِم ...) پروردگارا من [یکى از] فرزندانم را در دره‏اى بى‏کشت نزد خانه محترم تو سکونت دادم پروردگارا تا نماز را به پا دارند پس دلهاى برخى از مردم را به سوى آنان گرایش ده و آنان را از محصولات [مورد نیازشان] روزى ده باشد که سپاسگزارى کنند) (ابراهیم : 37)

قـرآن کـریـم خـانـواده حـضـرت مـریـم (س ) را نـیـز بـرتـر دانـسـتـه و از آن بـه ((آل عـمـران )) یاد مى کند.

در این خانواده برتر دو بانو یعنى حضرت مریم و مادرش به عنوان صفوه و برگزیده الهـى بـه جـهـانـیـان مـعـرفـى شده اند. حضرت مریم با آن همه کمالاتى که قرآن کریم گـوشـه هـایـى از آن را ذکـر کرده ، دست پرورده مادرى نمونه است که او را به پناه خدا سـپـرد، خـدا هم به او پناهندگى داد. آن پناه خواستن نیز در کنار محراب عبادت بود و به استجابت رسید.

قرآن کریم داستانش را در سوره آل عمران آیات 35ـ37 چنین ترسیم کرده است« إِذْ قَالَتِ امْرَأَةُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّی نَذَرْتُ لَکَ مَا فِی بَطْنِی مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّی إِنَّکَ أَنتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ چـون زن عـمـران گـفـت : پروردگارا، آنچه در شکم خود دارم نذر تو کردم تاآزاد شده (از مـشـاغـل دنـیـا و پـرستشگر تو) باشد، پس از من بپذیر که تو خود شنواى دانایى . فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّی وَضَعْتُهَا أُنثَى وَاللّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَیْسَ الذَّکَرُ کَالأُنثَى وَإِنِّی سَمَّیْتُهَا مَرْیَمَ وِإِنِّی أُعِیذُهَا بِکَ وَذُرِّیَّتَهَا مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ پس چـون فـرزنـدش را بـزاد، گـفـت : پـروردگـارا، من دختر زاده ام ـ و خدا به آنچه او زاییده دانـاتـر بـود ـ و پـسـر چـون دخـتـر نـیـست و من نامش را مریم نهادم و او و فرزندانش را از شـیـطـان رانـده شـده بـه تـو پـنـاه مـى دهـم .

خود حضرت مریم (ع ) نیز مادرى نمونه است و فرزندى چون حـضـرت عـیـسـى (ع ) را تربیت کرد. در مورد این مادر عرفانى واین بانو همین بـس کـه فرشته ها نزد او مى آمدند و پیام خدا را براى او مى آوردند: (اِذْ قالَتِ المَلائِکَةُ یـا مـَریـَمُ اِنَّ اللّهَ اصـطـَفـاکِ وَ طـَهَّرَکِ وَاصـطـَفـَاکِ عَلى نِساءِ العالَمین یا مَریَمُ اقْنُتى لِربِّکِ وَ اسْجُدى وَ ارکعى مَعَ الرّاکِعین ) (آل عمران 42ـ 43) وقـتـى حضرت زکریا نزد مریم مى آمد، او را در محراب عبادتش مى یافت در حالى که نزد او غـذاهـاى بـهـشـتـى بـود: ((فـَلَمـّا دَخـَلَ عـَلَیـهـا زَکـَرّیـا الِمـحـرابَ وَجـَدَ عـِنـدَهـا رَزقا...))(آل عمران : 37) و همه این کمالات و کرامتها از آن حضرت مریم است
خطبه دوم

الحمد لله الذی تَفَرَّدَبالعِزِّ والبقاء وقَهَرَعِبادَهُ بالموتِ والفناء والصلواه والسلام علی سید الانبیاء والمرسلین ابی القاسم.....

دعوت به تقوی-قال الحسین(ع): اُوصِیکُم بِتَقوَى اللّه‏ِ فَإنَّ اللّه‏َ قَد ضَمِنَ لِمَنِ اتَّقاهُ أن یُحَوِّلَهُ عَمّا یَکرَهُ إلى مایُحِبُّ ویَرزُقَهُ مِن حَیثُ لایَحتَسِبُ شما را به تقواى الهى سفارش مى‏کنم ؛ زیرا خدا ضمانت داده کسى‏را که تقواى الهى پیشه سازد ، از آنچه ناخوش مى‏دارد ، به آنچه خوش مى‏دارد انتقال دهد ، و از جایى که گمان نمى‏برد ، روزى‏اش دهد .

5آذر تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان حضرت امام خمینى(ره) (1358 ه.ش)«روز بسیج مستضعفین‏»-7آذر روز نیروی دریائی

- جنایت تروریستها در لبنان تحت اشراف صهیونیستها وآمریکا وشهادت دوتن از اعضای سفارت وبه ویژه رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی وزخمی وکشته شدن جمعی از مردم لبنان نشان دهنده اوج استیصال تروریستها وپشتیبانان آنها است اگر منطق داشتند ویاتوان مقابله مستقیم داشتند از روشهای ناجوانمردانه استفاده نمی کردند

-مذاکرات ایران در ژنو در مورد انرژی هسته ای - رئیس جمهور بدبخت آمریکا  میگوید ماگزینه های نظامی راروی میزداریم ملت ایران نیز 35 سال است گزینه هیهات منالذله را روی میز خود دارد«این نهایت استیصال  ودر مکاندگی آمریکا ورژیم صهیونیستی است که با اطلاعات غلط منافقین که رانده شده های ملت ایران هستند درسدد فشار وارد آوردن به ملت ایران هستند»

 

 

نتانیاهو می گوید:« آنها یک سانتریفیوژ را هم کنار نمی‌گذارند، حتی یکی. ما مردم یهود، ۴۰۰۰ سال است که اینجا هستیم و نمی‌گذاریم آیت‌الله‌های مسلح به سلاح هسته‌ای ما را تهدید کنند."  ما میگوئیم اولا ملت ایران بیش از6000 سال است در این منطقه حضوردارند اما حضور شما حضوری جعلی واشغالگرانه است وثانیا درست فهمیدید غنی سازی اورانیو م در راستای مقاصد صلح جویانه غیر قابل مذاکره است وخط قرمز ملت ایران  وحقی سلب ناشدنی همه کشورها وحتی شیطان بزرگ هم باید به آن احترام بگذاردثالثا براساس نظر رهبر انقلاب در صورت اقدام نظامی ویا هر اقدام عملی دیگر برعلیه ملت ایران پاسخ ملت ما برای همه پشیمان کننده خواهد بودرابعا شما عددی نیستید که بخواهید برای ملت ایران کری بخوانید«ای مگس عصه سیمرغ نه جولانگه توست      عرض خود مبری وزحمت ما میداری»

فرانسه در مذاکرات ده روز گذشته درژنو نقش گذشته آمریکا را بازی کرد تا مذاکرات به نتیجه نرسد یعنی این ترفندی بود که طرفهای مذاکره کننده به ویژه آمریکائیها آن را ایجاد کردند وعروسک خیمه شب بازی آنها این بار فرانسه تعیین شد

روز بسیج مستضعفین ///در اندیشه امام(ره) بسیج نهادى است اجتماعى با ابعاد متعدد. در این نگرش بسیج دیگر صرفاً سازمانى نظامى نیست که فقط در زمان جنگ و براى دفاع در مقابل دشمن شکل گرفته باشد، بلکه نهادى است وسیع و پاسخگوى نیازهاى اساسى و حیاتى جامعه و با اجزاى دیگر نظام، چنان هماهنگى و پیوندى دارد که انفصال آن جز با انحلال جامعه اسلامى متصور نیست. بسیج در صورتى مى‏تواند نهادى جامع و شامل جهات متعدد و پایدار شناخته شود که نیازهاى دایمى و باورها و ارزش‏هاى فرهنگى پدیدآورنده آن به‏روشنى تعریف شوند. این نیازها ممکن است اقتصادى، سیاسى، فرهنگى و یا نظامى باشند.

 به فرموده امام(ره) «بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پر ثمرى است که شکوفه‏هاى آن بوى بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق مى‏دهد، بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامى است که پیروانش بر گلدسته‏هاى رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‏اند. بسیج میقات پا برهنگان معراج اندیشه پاک اسلامى است که تربیت‏یافتگان آن، نام ونشانى در گمنامى و بى‏نشانى گرفته‏اند.»

رهبر معظم انقلاب اسلامى در جمع فرماندهان بسیج‏: بسیج مایه عزت کشور و نظام است. بسیج یعنى حضور متن مردم در عرصه فعالیت‏هاى اساسى براى کشور و ملت. وقتى مردم در صحنه‏اند، پیروز و پیشروى قطعى است. بسیج امتحان صداقت را داده است و در جنگ و دفاع مقدس امتحان داد و بعد از جنگ نیز بسیج همه امتحان صداقت داده است. سازمان بسیج نشان داده است که صداقت دارد. بسیج به نظر ما محدود در افرادى که در سازمان بسیج هستند، نیست. آن‏ها که ارزش‏ها را قبول دارند و به آن‏ها احترام مى‏گذارند نیز بسیجى هستند. حضور در صحنه یکى از مهمترین توانایى‏هاى بسیج است. توانایى‏هاى بسیج یکى از توانایى‏هاى برجسته و کارگشاست. بسیج مجموعه انسانى رو به رشد و متعالى بوده و بعد از این نیز باید چنین باشد.

اقتدار درونى، تنها عاملى که مى‏تواند دشمن را عقب براند: تحریم براى آمریکا کارساز نیست. از همین‏روست که تهدید نظامى را هم چاشنى مى‏کنند. این نشان مى‏دهد که تحریم، مقصود آن‏ها را برآورده نمى‏کند و مجبورند تهدید هم بکنند. پى‏درپى تهدید مى‏کنند. به‏جاى تهدید بروید اقتصاد ویران‏شده خود را درمان کنید و قرضهایتان را ادا کنید. برخورد ملت ایران با متعرض، برخورد خردکننده خواهد بود.

با رونمایى از جدیدترین پهپاد ایرانى موسوم به «فطرس» که در واقع بزرگترین پهپاد راهبردى کشور نیز مى‏باشد، برگ زرین دیگرى به پیشرفت‏هاى تکنولوژیکى ایران در زمینه توسعه پهپادهاى راهبردى که نمونه دیگرى از اراده فرزندان دانشمند و مجاهد ملت ایران است، اضافه شد.

-هفته دیابت-توصیه شهروندان به توصیه های پزشکی-استفاده صحیح از مواد قندی- رعایت بهداشت-تشکر ویژه ازهیئات مذهبی شهرستان