خطبه اول

الحمد لله رب العالمین والصلواه والسلام علی اصلِ الجود وعینِ الشاهِد والمشهودِ، البشیر النذیر والسراج المنیر ابی القاسم محمدوعلی اهل بیته الطاهرین، سیما ناموس الدهرِ ومولانا ومقتدنا صاحب العصر والزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف...

دعوت به تقوی-قال الله تعالی: أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللّهِ وَرِضْوَانٍ خَیْرٌ أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَىَ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِی نَارِ جَهَنَّمَ وَاللّهُ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ هرگز در آن جا مایست چرا که مسجدى که از روز نخستین بر پایه تقوا بنا شده سزاوارتر است که در آن [به نماز] ایستى [و] در آن مردانى‏اند که دوست دارند خود را پاک سازند و خدا کسانى را که خواهان پاکى‏اند دوست مى‏دارد«توبه109»

 

مو منان به کسى مى مانند که براى بناى یک ساختمان ، زمین بسیار محکمى را انتخاب کرده و آنرا از شالوده با مصالحى پر دوام و مطمئن بنا مى کند، اما منافقان به کسى مى مانند که ساختمان خود را بر لبه رودخانه اى که سیلاب زیر آنرا به کلى خالى کرده و هر آن آماده سقوط است مى سازد، همانگونه که نفاق ظاهرى دارد فاقد محتوا چنین ساختمانى نیز ظاهرى دارد بدون پایه و شالوده .این ساختمان هر آن ممکن است فرو بریزد، مکتب اهل نفاق نیز هر لحظه ممکن است باطن خود را نشان دهد و به رسوائى بیانجامد.پرهیزگارى و جلب رضاى خدا، یعنى هماهنگى با واقعیت و همگامى با جهان آفرینش و نوامیس آن بدون شک عامل بقا و ثبات است .اما نفاق یعنى بیگانگى با واقعیتها و جدائى از قوانین آفرینش بدون تردیدعامل زوال و فناست

جایگاه خانواده در روایات(جلسه دوم)
در اسلام بـراى تـشـکیل خـانـواده ، استانداردهایى معرفى شده است . هرقدر ارکان تـشکیل دهنده خانواده با آن استانداردها منطبق باشند به همان مقدار از شایستگى و برترى بـرخـوردار خـواهـنـد بـود.

در روایات ،ویژگی‌هاى فراوان براى شایسته ترین زنان و مردان بیان شده است و در سیره معصومین (ع ) نیزارشاداتى وجود دارد که مى توان از آنها خـانـواده هـاى بـرتـر و شـایـسـتـه را شـنـاخـت ؛از ایـن رو، بـه طـور اجـمـال مـى توان گفت خانواده برتر از نظر اسلام ، آن است که ارکان آن شایسته و منطبق بـااسـتـانـداردهـاى اسـلامـى باشد، مناسبات و روابطى منطبق با آموزه هاى دینى بر آنها حـاکـم بـاشـد،خـروجـى آن انـسـانـهـایـى شـایـسـتـه ومـوثـر در سـاخـته شدن جامعه ایده آل اسـلامـى بـاشـد.

 

نظام خانواده، نظام ارزشمند و محبوبى است که در اسلام هیچ بنایى محبوبتر از او پایه ریزى نشده است. پیامبر اسلام مى فرماید:«ما بنى فى الاسلام بناء اَحبّ الى اللَّه تعالى و اعزّ من التزویج».«در اسلام هیچ نهادى محبوب تر و عزیرتر از تشکیل خانواده در نزد خداوند بنا نشده است».([ الهدایة، صدوق، ص 257])

و نیز فرموده است:«ما استفاد امرؤ مسلم فائدة بعد الاسلام أفضل من زوجة مسلمة، تسرّه اذا نظر الیها، و تطیعه اذا أمرها، و تحفظه اذا غاب عنها فى نفسها و ماله»«هیچ فائده اى بعد از نعمت اسلام برتر و مفیدتر از این براى مرد مسلمان نیست که او همسرى داشته باشد که هروقت به او نگاه کند مسرور و شاداب گردد و هنگامى که به او دستور بدهد اطاعت نماید، و هر وقتى که از نزدش برود حافظ جان خود و مال همسرش باشد».([ وسائل الشیعه، حر عاملى، ج 14، ص 23])
در این حدیث شریف زن شایسته و وارسته بالاترین ارزش و نعمت بعد از اسلام، براى مرد شمرده شده است.

 

در حدیث دیگری می فرمایند:«ان اللَّه عزّ و جلّ یحب البیت الذى فیه العرس، و یبغض البیت الذى فیه الطلاق».([ کافى، کلینى، ج 6، ص 54]) «خداوند خانه اى را که در آن عطر دل انگیز عروس بوزد دوست مى دارد، و خانه اى را که در آن سخن غم انگیز طلاق سرداده شود دشمن مى دارد».


نظام خانواده از چنان جایگاه و مقام شایسته در اسلام برخوردار است که حتى تأثیر روى ثواب عبادت و بندگى مى گذارد، تا جایى که دو رکعت نماز کسانى که تشکیل خانواده داده اند برتر از عبادت فرد مجردى است که شب و روز نماز بخواند. چنانکه امام باقر(علیه السلام) فرموده است
:«الرکعتان یصلّیهما رجل متزوج افضل من رجل اعزب یقوم لیله و یصوم نهاره»([ وسائل الشیعه، حر عاملى، ج 14، ص 7]).«دو رکعت نماز مرد معیل افضل و بهتر از نماز مرد مجردى است که شب را به عبادت بایستد و روز را با روزه سپرى کند».


این روایات و نیز روایاتى قریب به این مضمون که در متون اسلامى، وارد شده به خوبى جایگاه و ارزش والاى خانواده را تعیین مى کند.

خطبه دوم

الحمد لله الذی تَفَرَّدَبالعِزِّ والبقاء وقَهَرَعِبادُهُ بالموتِ والفناء والصلواه والسلام علی سید النبیاء والمرسلین ابی القاسم.....

دعوت به تقوی-قال الله تعالی: وَمَا کَانَ اللّهُ لِیُضِلَّ قَوْمًا بَعْدَ إِذْ هَدَاهُمْ حَتَّى یُبَیِّنَ لَهُم مَّا یَتَّقُونَ إِنَّ اللّهَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ و خدا بر آن نیست که گروهى را پس از آنکه هدایتشان نمود بى‏راه بگذارد مگر آنکه چیزى را که باید از آن پروا کنند برایشان بیان کرده باشد آرى خدا به هر چیزى داناست« توبه 115»

آیه فوق اشاره به یک قانون کلى و عمومى است ، که عقل نیز آنرا تاءیید مى کند و آن اینکه مادام که خداوند حکمى را بیان نفرموده و توضیحى در شرع پیرامون آن نرسیده است هیچکس را در برابر آن مجازات نخواهد کرد، و به تعبیر دیگر تکلیف و مسئولیت همواره بعد از بیان احکام است ، در کتاب توحید از امام صادق (علیهالسلام ) مى خوانیم : که در تفسیر این آیه فرمود: حتى یعرفهم مایرضیه و ما یسخطه یعنى خداوند کسى را مجازات نمى کند تا آن زمانى که به آنها بفهماند و معرفى کند که چه چیزها موجب خشنودى او است و چه چیزها موجب خشم و غضب او.

سالروزشهادت حضرت آیت‏الله سیدمحمدعلى قاضى طباطبایى(ره)، امام جمعه تبریز (اولین شهید محراب) توسط منافقین (10آبان1358ه.ش)-تسلیت آغاز محرم حسینی-گرامیداشت13آبان سالروز تبعید امام خمینی (ره)وتسخیر لانه جاسوسی آمریکا

-محکومیت شهادت جمعی از مرز بانان جمهوری اسلامی توسط ایادی استکبار جهانی///مسئولین برخورد قاطع نمایند///آن‌ها که برای حفظ مرزهای کشور اسلامی و برای دفاع از نظام تلاش می‌کنند و این‌گونه مظلومانه به شهادت می‌رسند ظلم بزرگی در حقشان روا داشته شده و کسانی که چنین کاری می‌کنند جزء ظالمان هستند« در تحلیل این عملیات تروریستى نباید آن‏را یک حرکت کور و بدون پشتوانه خارجى قلمداد کرد بلکه این عملیات را باید در قالب یک پکیج امنیتى ارزیابى کرد که با هدف ناامن‏سازى محیط امنیت ملى جمهورى اسلامى ایران طراحى و اجرا شده است. آمریکا، رژیم صهیونیستى و دشمنان منطقه‏اى جمهورى اسلامى ایران براى برهم‏زدن امنیت، وحدت و آرامش ملت ایران، پروژه‏هاى متعددى را تدارک دیده‏اند تا پتانسیل انقلاب اسلامى معطوف درگیرى‏هاى داخلى شود.»

-اقامه عزادارى سیدالشهداء(ع) 1. در استقبال از موسم عزاى اهل بیت(ع) (محرم و صفر) با الگوگیرى از دهه اکرام مساجد (قبل از ماه مبارک رمضان)، شایسته است با آئین سیه‏پوشى مساجد و تکیه‏ها و... نظام‏مند و منسجم به‏گونه‏اى معنوى و قبل از ورود به ماه محرم در جهت اقامه عزا، اقدام نماییم. 2. از جمله ویژگیهاى محبین اهل بیت(ع) اقامه عزاى سیدالشهداء(ع) است. 3. امام صادق(ع)فرمودند: «ان شیعتنا منا خلقوا من فاضل طینتنا یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا».(بحارالانوار، ج 53، ص 202) 4-تباکى و گریه، اولین نشان عزادارى است. 5. اقامه عزا، روضه و ذکر مصیبت اهل بیت(ع) سنّتى در جهت احیاء یاد و نام و آرمانهاى ایشان.

-آغاز هفته احیاى امر به معروف و نهى از منکر/// امر به معروف و نهى از منکر، تکلیف همگانى امت است. همه باید نسبت به دیگران احساس مسؤولیت بکنند./// فواید امر به معروف و نهى از منکر الف. برپایى همه واجباتاگر امر به معروف و نهى از منکر انجام بگیرد و در جامعه برقرار شود، همه واجبات، از آسان گرفته تا مشکل، همگى برقرار خواهد شدب. اصلاح جامعهاصل امر به معروف و نهى از منکر براى همین است که جامعه را اصلاح کند

-13 آبان؛ روز ملى مبارزه با استکبار جهانى/// مسأله فقط این نیست که ما یک خاطره تاریخى را مى‏خواهیم زنده نگه داریم یا به آن افتخار کنیم؛ مضامینى در دل این مسأله وجود دارد. سیزده آبان حامل سه حادثه تاریخى است؛ تبعید امام(ره) در سال 43، کشتار دانش‏آموزان نوجوان در سال 57 و سرانجام تسخیر لانه جاسوسى در سال 58.// در هر سه حادثه، یک طرف ملت ایران است، احساسات مردم است، مظهر مبارزه یعنى امام بزرگوار است و مردم ایران؛ یک طرف قضیه هم دولت مستکبر آمریکا است. بنابراین یک مبارزه‏اى بین نظام جمهورى اسلامى و انقلاب اسلامى و ملت ایران با این اعتقاد از یک‏طرف، و دولتمردان آمریکا و حکومت مستکبر آمریکا از طرف دیگر در جریان است.///روشن شدن چهره تزویر وریای آمریکا حتی برای دوستان آمریکا///خیانت آمریکا حتی به نزدیکترین متحدان خود در شنود مکالمات///شنود بیش از یک ملیار مکالمه مردم ایران جنایتی دیگر بر علیه ملت ایران/// با افشاگری های آخیرلانه جاسوسی بودن سفارتخانه های آمریکا در همه کشورها روشن شد //شعار مرگ برآمریکای ملت ایران در 13آبان1392 کوبنده تر از سالهای گذشته خواهد بود///اینکه بعضی می گویند. «صلاح نیست مقابل آمریکا بایستیم»!!«روزگار مبارزه با استکبار تمام شده»!!خیلی سخن ساده لوحانه واز روی حماقت است///اینکه بگوئیم رابطه با آمریکا وضع اقتصادی ومعیشتی مردم را بهبود میبخشد سخن ابلهانه ای است زیرا کشورهای زیادی هستند که بهترین روابط را باآمریکا دارند ولکن وضعشان هزاران برابر از ملت ایران بد تر است

-کسبه ومردم در مراسمات محرم ونیز تزئین مناسب محرم سر درمنازل ومحل کسب خود اقدام نمایند///از حضور در مجالس غفلت نشود